معماری باستانی یونان
عمارتهای یونان باستان هم برای گردشگران و هم برای یادگیرندگان این موضوع مناظر تماشایی هستند و ارزش تحسین دارند. در اینجا بینش مختصری راجع به پیچیدگیهایی که معماران یونان باستان در طراحیهای خود به کار
مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون
منبع: راسخون
عمارتهای یونان باستان هم برای گردشگران و هم برای یادگیرندگان این موضوع مناظر تماشایی هستند و ارزش تحسین دارند. در اینجا بینش مختصری راجع به پیچیدگیهایی که معماران یونان باستان در طراحیهای خود به کار بردهاند، آورده شده است.
آیا میدانید؟
در روزهای اولیه، معماران یونان باستان به شدت از مصریان الهام پذیرفته بودند. اما در آخرین مراحل، زیور آلات جنبهی مهمی از ساختمانهای سود گرایانهی یونانی شدند.
فهرست :
• دید کلی از معماری یونانی
• معماری پیش از یونان قدیم
• معماری یونان قدیم
• معبد یونانی
• هرایون در المپیا
• پارتنون در آتن
• ارکسیون در آتن
• معبد آرتمیس در افِسوس
• معبد زئوس المپیایی در آتن
• معبد آپولو اپیکوریوس در باسائه
• تئاتر یونانی
• آکروپولیس یونانی
• بازار یونانی
• استادیوم یونانی
• خانهی یونانی
دید کلی نسبت به معماری یونانی :
یونان باستان یک تاریخ قطعه قطعه دارد؛ آن در خردهها و بخشهاست. درست مثل یک مجسمه قطعه قطعه شدهی قدیمی است که یک باستان شناس از یک محل باستانی درآورده است. گاهی اوقات، فقط یک تنه کشف شده است و سر غایب است. در مثالهای دیگر، یک چهرهی از شکل افتاده با یک بینی پیدا میشود که در آن گوشها گم شدهاند. بله، با مطالعهی عمیق و تصور خلاقانه، کل مجسمه میتواند از نو ساخته شود. داستان تمدن یونان باستان نیز درست مثل یک مجسمهی قطعه قطعه شده است. ما در مورد یونانیان باستان از طریق آثار باقیمانده خرد شده از فرهنگ موادی آنها و سهم منابع نوشتاری آنها میدانیم.
بر خلاف روم باستان که در آن آثار باقیمانده دست نخورده فراوانی از عمارتهای باستانی وجود دارد، بناهای تاریخی زیادی در یونان در خرابهها یافت شدهاند. این نتیجهی نزاع سیاسی مداوم، حملات دشمن، فجایع طبیعی و غیره بوده است که در طول سالیان رخ داده است. علاوه بر این، وضعیت اسف بار عمارتهای یونان باستان هم چنین ناشی از تغییر ایدئولوژیهای مذهبی در طول دورههای مختلف در تاریخ بوده است. برای مثال، یک تغییر از بت پرستی به مسیحیت در طول قرون وسطی منجر به تغییر معابد اصلی به کلیساها شد. هم چنین برخی از آنها کاملاً منزوی و تخلیه شدند. علاوه بر این، در دوران عثمانیها، کلیساهای مسیحیان به مساجد با تصاویر از شکل افتادهی فراوان و نقاشیهای سفید کاری شده، تبدیل شدند. این به این دلیل بود که معابد بت پرستان برای مسیحیان بیمعنی به نظر میرسیدند و متشابهاً کلیساها نیز برای عثمانیها که مسلمان بودند، بیارزش بودند. بنابراین، همان طور که فرهنگ پیشرفت کرد و عقاید و ایدههای جدید را جذب کرد، برخی یا دیگر عناصر دوران قبلی در تاریخ گم شدند و یا در میان صفحات آن ناپدید شدند. آنچه که امروز برای ما باقی مانده است تنها قطعات از شکل افتاده هستند.
با وجود تمام این چیزها، ما قادر هستیم که مقادیر اساسی تاریخ باستانی یونان را از طریق مواد فراوان باقی مانده، دوباره بسازیم. در کل معماری چیزی نیست اما تجلی سازهای خلاقیت انسان است. معما شباهت بین حساسیتهای زیبایی شناسی مردمی است که مناطق جغرافیایی وسیعی را اشغال کردهاند اما فرهنگ، عقاید و ایدههای مشابهی را تقسیم کردهاند. شباهت برجسته بین اعضای معماری مختلف ما را قادر ساخته است که اطلاعات موجود را به صورت منطقی سازمان دهی کنیم و با بررسی سازهها نه تنها به صورت فردی بلکه به صورت گروهی از بناهای تاریخی که به نظر میرسد از لحاظ معماری با یک نظم ویژهای تکامل یافتهاند، به تصویر بزرگتر نگاهی بیندازیم.
ظهور و تکامل معماری یک فرآیند مداوم و تدریجی است و نمیتواند به مراحلی تقسیم شود. اما طبقه بندی تاریخ هنر به دورههای مختلف اگر چه اختیاری است اما درک پیشرفت آن را برای ما آسانتر میکند. هنر و معماری یونانی به طور گسترده به دو مرحلهی مجزا تقسیم میشوند :
• پیش از یونان باستان که شامل تمدنهای کریت و میسن است (در حدود 3000 تا 1100 قبل از میلاد مسیح )؛
• یونان قدیم که شامل دورهی باستانی (1200 تا 450 قبل از میلاد مسیح)؛ دورهی کلاسیک (450 تا 300 سال قبل از میلاد مسیح) و دورهی یونان قدیم (300 سال قبل از میلاد مسیح تا شروع دوران مسیحیت)
معماری پیش از یونان باستان :
دو سازه از این دوران وجود دارند که ارزش ذکر کردن دارند. اولین و مهمترین آن، مگارون یا سالن مرکزی بزرگ کاخ تیرینها است. به عنوان نمونهی اولیه معابد بعدی یونان در نظر گرفته میشود و پلان آن مستطیلی است و دربرگیرندهی یک آتش دان مدور باز در مرکزش است. چهار ستون فرضاً چوبی پشت بام آن را نگه داشتهاند. طبق فرضیه معماری، مگارون اولین نوع سازهی آن است که در آن از طرحهای صرفاً سود گرایانه از عناصر زیبایی شناسی استفاده کردهاند تا این که آن به هدف خود همانند راضی کردن چشم برسد.
حمله دوریان از جزیرههای اژه در 1100 سال قبل از میلاد رخ داد. این مهاجمها نه تنها جزایری که تمدنهای پیش گام در آن رشد کرده بودند را فتح کردند بلکه آثار باقیمانده مواد آنها را نیز تا حدود زیادی تخریب کردند. آنچه جان به در برد، در گسترش سبک یونان قدیم سهم داشت.
معماری یونان قدیم :
یونانیان قدیم خود را هلنز و کشور خود را هلاس مینامیدند. نام یونان بعداً توسط رومیان به کشور داده شد. آنان یک سبک معماری را گسترش دادند که حتی در دورههای بعد نیز بر آن پیشی نجسته بودند. شکل آنها ساده ولی باشکوه بود و با دقت متناسب و توجه به جزئیات ساخته شده بودند. یونانیان قدیم هم بناهای تاریخی مذهبی و هم بناهای تاریخی دنیوی ساختند. معماری عمومی آنها شامل معابد فراوان، تئاترها، دژها و بازارها، اعجاز تخصص تکنولوژیکی آنها است. مواد ساختمانی رایج که توسط یونانیان باستان به کار میرفتند چوب، آجرهای پخته نشده، سنگ آهک و مرمر بودند. سفالینهها و فلزات برای جزئیات زینتی به کار میرفتند.
یونانیان قدیم از سادهترین تکنولوژی ساختمان تا به امروز استفاده میکردند؛ سیستم ساخته شده به وسیله تیرهای افقی که در آن تیرهای سردر و یا میلههای افقی توسط ستونها نگه داشته میشوند. برخلاف مصریان که ستونها را در داخل عمارتهای خود بنا کردند، یونانیان آنها را برای تزیین نماهای خارجی سازههای خود به کار گرفتند. در نتیجه آنها هم برای هدف نگه داشتن پشت بام و هم برای تزیین به کار میرفتند. محلی که در آن ستون روبنای افقی را نگه میدارد به عنوان ردیف شناخته میشود. با توجه به این تعریف، سه ردیف اصلی وجود دارند که توسط یونانیان باستان گسترش یافتند: ردیف دوریک، ردیف لونیک و ردیف قرنتیان. به طور شگفت انگیز این دورهای بود که در آن هنر یونانیان قدیم کد گذاری شد. در نتیجه زمانی که این سه ردیف شکل گرفتند ما هیچ تغییر مفهومی در آنها ندیدیم و نسخههای آنها حتی اگر وجود داشت، فقط در جزئیات و نسبتهای آنها رخ داد.
ردیف لونیک دومین ردیفی بود که بعد از دوریک کد گذاری شد. به طور نسبی، اجزای این ردیف نسبت به دوریک حجم کمتری داشتند. نسبتهای باریک آنها را باشکوهتر ساخته بودند. سازههای لونیکی نیز بر سکوهای سه گانه ایستادهاند اما برخلاف ستونهای دوریکی که مستقیماً بر استیلوبات ایستادهاند، ستونهای لونیکی پایههای منحصر به فردی دارند که دربرگیرندهی قالبهای محدب و مقعر فراوانی هستند. بدنههای شیاری اگر چه در نوک باریک شدهاند، باریکتر و بلندتر هستند و انتاسیس خیلی کمی دارند یا ندارند. سر ستون قابل توجهترین بخش ردیف لونیک است. آن شامل یک بلوط دریایی تزیینی است که بر نوک آن یک رشته وجود دارد که از کنارهها شروع شده و در پیچکها تمام میشود که به عنوان پیچک و حلقه شناخته میشود. بر روی این یک تخته روی سر ستون ساده است که باریکتر از سر ستون است. آرشیترو شامل سه سنگ سردر ساده است که بر بالای یک دیگر قرار گرفتهاند و فیز در برخی نمونهها با آسودگی مجسمه سازان حکاکی شده است. قرنیس نیز به شدت تزیین شده است.
سومین مورد، ردیف قرنتیان بود که توسط رومیان بیشتر از یونانیان به کار برده شده است. ردیف نام خود را از شهر یونانی باستانی قرنت گرفته است که به نظر میرسد این سبک در آنجا گسترش یافته است. اگر چه این ردیف وضعیت ممتازی را در مجموعه کتب معماری یونانی اشغال کرده است اما نگاه عمیقتر به سازهی کلی منجر به فرض آن به عنوان یک مرحلهی پیشرفته از ردیف لونیک میشود. هر چیزی شبیه به سبک لونیک است از نوک گرفته تا ته به جز سر ستون که بیشتر مزین است. سر ستون قرنتیان به شکل زنگ برگشته است که ته آن گرد است و در نوک مربعی شکل میشود. آن با شکلهای تزیینی از شاخ و برگهای آکانتوس احاطه شده است که ساقههای آن به مارپیچهایی در نوک گوشهها منتهی میشوند که بر روی آن تخته سر ستون قرار گرفته است.
معبد یونانی :
اگر چه یونانیان باستان به ساختن شکلهای مختلف و متعدد عمارتها مشهور هستند اما به نظر میرسد که آنها بیشتر بر معابد تمرکز کردهاند. در یونان باستان، کاربرد معبد در اصل به عنوان پناهگاهی برای بتها بوده است و تنها برای این هدف ساخته شده بود. سازهها یا سالنهای مجزا در مجتمع معبد برای پرستش کنندگان و یا انجام مراسم مقدس وجود نداشت و مراسم در فضای باز صورت میگرفت. به این خاطر، طرح معبد یونان باستان به همان سادگی حفظ شده است. تالار داخلی معبد (سلا) شکل مستطیلی داشت. این کاملاً یک اتاق بسته بود که هیچ پنجرهای نداشت و تنها یک در جلویی داشت. گاهی اوقات سلا به عنوان اتاق دوبل به کار میرفت که در آن دو در وجود داشت که هر کدام متعلق به یکی از اتاقها بود. اگر این شکل اولیهی تالار داخلی را در نظر بگیرید، چهار نوع طرح معبد میتوانست وجود داشته باشد که عبارتند از:
• سادهترین آنها طراحی آنتیس بود که در آن دیوارهای کناری سلا به جلو گسترش یافتهاند و ستونها در دو طرف درگاه بین انتهاهای گسترش یافتهی آنها قرار گرفتهاند. این یک ایوان کوچک را در مقابل سلا شکل میدهد.
• دوبل کردن شکل آنتیس یک گسترش از قبلی در آنتیس اولی بود. در اینجا، دیوارهای کناری سلا هم از طرف مقابل و هم از طرف پشت معبد گسترش یافتهاند. ستونها در روش مشابه سبک قبلی بنا شدهاند. این منجر به این شده است که معبد دو ایوان کوچک یکی در مقابل و یکی در پشت داشته باشد.
• در شکل نمونهی اولیه، ستونها نه در بین دیوارهای کناری گسترش یافته بلکه در امتداد کل قسمت جلویی سلا بنا شدهاند. این منجر به ایوان خیلی بزرگتر نسبت به دو طرح قبلی شده است.
• آخرین مورد سبک اولیه دو طرفه بود که در آن همانند شکل آنتیس دوبل، یک ایوان دیگر به پشت معبد اضافه شده است. این ایوان شبیه به آنی بود که در طرح نمونهی اولیه به دست آمده بود.
این چهار مورد طرحهای پایهای معبد سنتی یونان را شکل دادهاند و تغییرات پیچیده در ساخت معابدی از سه ردیف به کار گرفته میشوند. بعداً ستونها به هر چهار طرف سلا اضافه شدند و در نتیجه به زیبایی شناسی معبد افزودند.
این طراحیها در یکی از سه ردیف استاندارد یکی شدهاند و در نتیجه برخی از باشکوهترین عمارتها را در تاریخ بشر خلق کردند. در زیر برخی از معابد مهم یونان باستان با توجه به معماری آنها آورده شده است :
هرایون در المپیا :
در قرن چهارم بعد از میلاد مسیح، یک زلزلهی شدید معبد را تخریب کرد که بعد از آن هرگز بازسازی نشد. در اواخر قرن بیستم، موسسه باستان شناسی آلمانی تلاش کرد که برخی از ستونها را ترمیم کند. آنچه امروز از معبد باقی مانده است فقط خرابههایی هستند که هنوز به شان و عظمت اصلی خود فخر میکنند.
پارتنون در آتن :
هر دوی تالارها طرح سبک اولیه را دارند به این معنی که آنها ردیفی از ستونها را در مقابل خود دارند. علاوه بر این، یک ردیف ستون ساختمان را از هر چهار طرف احاطه کرده است. کنارههای طولانیتر هر کدام 17 ستون و کنارههای کوتاهتر 8 ستون دارند. ساختمان صاحب تمام عناصر ردیف دوریک است.
در اواخر دوره، پارتنون متأسفانه رو به زوال گذاشت. وقتی مسیحیت وارد خاک اصلی یونان شد، معبد به کلیسا تبدیل شد و در سال 1456، با حملهی عثمانیها آن بعداً به مسجد تبدیل شد. علاوه بر این، در سال 1687 (دوران جنگهای عثمانی) آن به انبار مهمات تبدیل شد که منفجر شد و در نتیجه حتی به ساختمان صدمات بیشتری زد. آنچه که از این سازه باقی مانده بود بعداً توسط لرد الگین در سال 1801 به انگلستان برده شد و در سال 1816 توسط موزه انگلستان خریداری شد و تا به امروز در آنجا نگهداری میشود. ما حالا این گنجینههای پارتنون را با نام مرمرهای الگین میشناسیم.
ارکسیون در آتن :
طبق نظر پاسانیا، جغرافی دان یونانی باستانی، موقعیت معبد مکانی را که جدال افسانهای بین آتنا و پوزیدون رخ داده است برای حامیان آتن مشخص میکند. در زمانهای قدیم، معبد شامل زوانون یعنی مجسمهی چوبی بیضی قدیمی از پولیاس آتنا بود.
معبد آرتمیس در اِفِسوس :
در سال 1869 محل معبد دوباره کشف شد و حفاریها تا سال 1874 ادامه یافت و قطعات مختلف و از شکل افتاده بنای تاریخی آشکار شدند. حالا، محل معبد قدیمی با تنها ستونی که از قطعات نامربوطی ساخته شده که در طول حفاریها کشف شده بودند، مشخص میشود.
معبد زئوس المپیایی در آتن :
اما در قرن سوم بعد از میلاد، معبد غارت شد و به طور قابل توجهی توسط مهاجمان هریولیان صدمه دید. از آن پس معبد در ویرانی بود. بعد از سقوط امپراطوری روم، عمارت به طور گسترده برای مواد ساختمانی مورد استفاده قرار گرفت در نتیجه بیشتر به آن آسیب زده شد. آنچه از سازه امروز باقی مانده است هنوز گردشگران زیادی جذب میکند.
معبد آپولو اپیکوریوس در باسائه :
امروزه این معبد در وضعیت خرابی قرار گرفته است و اخیراً با چادر سفیدی پوشانده شده است تا از آثار باقیمانده آن حفاظت شود. تلاشهای حفاظتی صورت گرفته است.
علاوه بر این معابد، یونانیان باستان هم چنین تعداد زیادی آثار تاریخی دنیوی ساختهاند. برخی از آنها در زیر آورده شده است :
تئاتر یونانی :
تئاتر قدیمی یونانی به طور عظیمی بزرگ و سازهی فضای بازی بود و شکل نیمه گردی داشت. آن در سرازیریهای شیب دار تپه ساخته شده بود که تنظیمات دقیق را برای نشستن پلکانی کلاسیک فراهم میکرد. چون درامای یونان باستان نسبت خیلی نزدیکی با مذهب آنها داشت، ما بیشتر چنین تئاترهایی را نزدیک جایگاههای مقدس و مذهبی مهم پیدا میکنیم. برای مثال، تئاتر دیونسیوس در آتن در دامنهی تپهی مقدس آکروپولیس واقع شده است. به طور مشابه، تئاتر اپیداروس در مجاورت معبد آسلپیوس، الههی طب و شفا واقع شده است.
مهمترین بخش تئاتر یونانی ارکست آن بود که در آن نمایشها اجرا میشدند. این تئاتر شکلی گرد با محراب دیونسیوس در مرکز خود داشت. به محل نشستن بینندگان تئاترون گفته میشد. آن شامل ردیفهای نیمه گرد و پلهای است. به نظر میرسد که در ابتدا، صندلیها چوبی بودهاند ولی بعدها تقریباً به طور کامل با سنگ جایگزین شدهاند. به خاطر شکل آن، بینندگان در سه طرف ارکست مینشستند. موقعیت تئاتر در منطقهی تپهای، آوا شنودی مکان را بهبود میدهد.
طرف دیگر ارکست، سن یا ساختمان صحنه خواهد بود. این در ابتدا یک سازهی چوبی موقت در طول قرن پنجم قبل از میلاد بوده است ولی تا قرن چهارم قبل از میلاد، سازههای دائمی سنگی بنا شدند. این ساختمان جایگاه اتاقهای سبز بازیگران و مکانی برای انبار کردن لباسها، وسایل، ماسکهای آنها و غیره بوده است. در هر دو طرف سن، سطوح شیب دار طولانی به نام پارادوی وجود داشته است. این سطوح برای ورود و خروج اجرا کنندگان به کار میرفتند.
از تعداد تئاترهای زیادی که توسط یونانیان باستان ساخته شدهاند به نظر میرسد شکلی که بیشتر و به خوبی حفاظت شده، تئاتر اپیداروس است. اما، یکی از ویژگیهای برجسته تئاتر دیونسیوس در آتن این است که ما نوع ویژهای از صندلیها را میبینیم که در ردیف جلو نصب شدهاند که احتمالاً برای حاکمان، کشیشان اعظم و دیگر افراد ویژه بودهاند.
آکروپولیس یونانی :
آکروپولیس آتنی مکانی است که بیشتر در مورد آن صحبت شده است. آن بر روی یک تپهی صخرهای که مشرف بر شهر آتن است، ساخته شده است. آن مکانی بود که شهروندان آتنی وقتی شهر در محاصره قرار میگرفت، در آن پناه میگرفتند. این مکان جایگاه تعدادی از معابد و جایگاههای مذهبی مقدس همراه با سازههای دنیوی چون تئاترها و استوائ (گردشگاههای حفاظت شده) بوده است.
بازار یونانی :
بازار انواع مختلف و متعددی از ساختمانها را داشت. از طرف دیگر آن ادارات دولتی نظیر کنسولگری، دادگاه و غیره را داشته است. هم چنین، آن مغازهها و غذا خوریهای فراوانی داشته است. علاوه بر این، استوائهای بزرگی به معنای ردیف ستونهای پوشیده شده و یا محلهای پیادهروی وجود داشتهاند که به ویژه به معنای محلهایی برای گردش مردم در بازار و انجام خرید آنها بودهاند. علاوه بر این، بازار آتن دو معبد را در کنارهی خود دارد.
از جالبترین سازهها در بازار آتن، برج بادها است. آن یک برج ساعتی هشت وجهی ساخته شده از مرمر پنتلیک است. احتمالاً در قرن دوم قبل از میلاد ساخته شده است و یک ترکیب حیرت آور از پرهی بادی، شاخص آفتابی و ساعت آبی در یک سازهی مجرد است.
استادیوم یونانی :
به طور عمومی، استادیوم کلاسیک یک مسیر طولانی و باریک بود که در آن دو و میدانی و دیگر مسابقات ورزشی برگزار میشد. آن یک سازهی رو باز بود که در سطح تپهها ساخته شده بود تا محل نشستن پلکانی را برای بینندگان فراهم کند. مسیرها به شکل یو کشیده و یا نعل اسب بودند. دو ورودی مجزا یکی برای داوران و بازیکنان و دیگری برای بینندگان ساخته شده بودند. استادیوم المپیا میتوانست 45000 بیننده را به طور هم زمان در خود جای دهد.
علاوه بر ورزشکاران، یونانیان باستان هم چنین استادیومهای ویژهای برای مسابقهی ارابه رانی ساختند. اینها استادیومهای میدان اسب دوانی بودند که آن چنان وسیع بودند که میتوانستند ارابههایی با چهار اسب را در خود جای دهند. در دوران پایانی، رومیان طرح میدان اسب دوانی یونانی را پذیرفتند، آن را تا حدود مشخصی اصلاح کردند و برخی استادیومهای مسابقات ارابه رانی باشکوه را ساختند.
خانهی یونانی :
هر خانه اتاق خوابهایی و یک آشپز خانه داشته است. خانههای بزرگتر شامل یک اتاق مجزا با هدف انباری بودهاند. حمامهای جداگانه نیز موجود هستند. دو اتاق ویژه یکی برای زنان و دیگری برای مردان ساخته شده بودند. ژیناسیوم اتاق زنان بوده است که در آن کارهایی نظیر بافتن، دوختن و غیره را انجام میدادند و مهمانان خانم خود را سرگرم میکردند. از طرف دیگر، آندرون یک اتاق ویژه برای مردان خانه بوده است. در خانههای متعلق به طبقهی ممتاز، اتاق غذا خوری، اتاقهای مهمان، اقامتگاههای خدمتکاران و گاهی اوقات کتابخانهها نیز وجود داشتهاند. محراب نیز در حیاط قرار گرفته بود که در آن اعضای خانواده عبادت میکردند و قربانیهای شخصی را برای الهههای خود انجام میدادند.
خانهها دیوارهای رنگی گاهی اوقات با صحنههای افسانهای رنگارنگ داشتند. کفها کاشی شده بودند و حتی در خانوادههای ثروتمندتر با موزائیکهای تزیینی پوشانده شده بودند. یونانیان باستان از کلمهی اوییکوس برای واحد خانواده استفاده میکردند. این حتی شامل خویشاوندان نزدیک و غلامان نیز بود.
یونانیان باستان به مهارت و استادی عالی و کامل در شکلهای معماری خود رسیده بودند. سه ردیف و طرحهای مختلفی که آنان ابداع کردند بر معماری امپراطوریهای مختلفی که پیرو و تحت سلطهی آنها بودند تأثیر گذاشت و به آنان الهام بخشید. حتی امروز، فرد با دیدن ساختمانهای شگفت انگیز و باشکوه یونان باستان دچار بهت و حیرت میشود.
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}